Dobrowolne raportowanie ESG da możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku. Nawet jeżeli ślad węglowy produktu/usługi czy inne elementy raportu nie pozycjonują Cię najwyżej na tle konkurencji, to jednak wskazują na chęć zmiany i poszukiwanie obszarów do poprawy.
Raport ESG można wykorzystać:
- w komunikacji z konsumentami. Coraz częściej zwracają oni uwagę nie tylko na skład produktu, ale również na całokształt działania przedsiębiorcy,
- w komunikacji z pracownikami i przyszłymi pracownikami. Warto promować swoją firmę jako przyjazne i bezpieczne miejsce do pracy. Jeżeli stosujemy elastyczny czas pracy, umożliwiamy pracę zdalną, zmniejszamy liczbę wypadków przy pracy, wspieramy lokalne społeczności – zyskujemy jako pracodawca wyższą wiarygodność,
- w komunikacji z inwestorami. Dla banków, ze względu na przepisy o Taksonomii, równoważony rozwój jest niezwykle istotny. Przedsiębiorstwo może uzyskać tańszy kredyt, większe podmioty mogą wyemitować zielone obligacje, pozyskując pieniądze na inwestycje od rozdrobnionych inwestorów w zamian za proekologiczne inwestycje,
- w komunikacji z korporacyjnymi odbiorcami towarów i usług. Możemy wskazać naszym kontrahentom, w jakich obszarach współpraca zredukuje ich ślad węglowy lub korzystniej oddziałuje na obszar społeczny. Odbiorcom, którzy szukają najefektywniejszych „zielonych” kontrahentów możemy pokazać nasze postępy dzięki corocznemu monitorowaniu wskaźników. Będziemy w stanie udowodnić, że świadomie prowadzimy biznes i umiejętnie zarządzamy zmianą procesów. Nawet jeżeli w danym roku nie spełnimy wygórowanych wymagań, możemy wiarygodnie wykazać, kiedy to nastąpi,
- do znalezienia przewagi konkurencyjnej i zarządzania zmianą. Analiza raportów ESG naszych odbiorców i konkurentów pozwoli na zidentyfikowanie obszarów, w których zielone inwestycje są niezbędne i takich, gdzie nie jest wymagana zmiana procesów. Ponadto przygotowanie raportu wymaga od przedsiębiorcy analizy całego swojego łańcucha dostaw. Często zmiana poddostawcy może istotnie wpłynąć na parametry zrównoważonego rozwoju. Może to być chociażby znalezienie takich firm, które działają bliżej naszej lokalizacji,
- do poprawy bezpieczeństwa prawnego. Dodatkowe informacje o naszym łańcuchu dostaw to większa wiedza o naszych kontrahentach. Może to pomóc w zarządzaniu takimi tematami jak przepisy sankcyjne i dotyczące praw człowieka. Paradoksalnie, ze względu na globalizację i liczne połączenia kapitałowe i personalne między spółkami, nie są to tematy, które można bagatelizować, szczególnie w firmie produkcyjnej. Duża część surowców i półproduktów pochodzi z Azji, któryś z naszych dostawców może być powiązany z osobami bądź firmami, na które nałożono ograniczenia. Prawidłowa weryfikacja eliminuje ryzyko zakazu sprzedaży naszych towarów na rynku, ułatwi też prowadzenie kampanii marketingowych, m.in. wykluczając ryzyko greenwashingu.
Dowiedz się, jak wdrażać ESG w swojej organizacji.
Sprawdź przewodnik od Forum Odpowiedzialnego Biznesu” 5 kroków. Jak wdrożyć ESG”
Chcesz opracować system zarządzania zrównoważonym rozwoje w swojej firmie i zastanawiasz się od czego zacząć, jakich dokumentów potrzebujesz?
Poznaj Wytyczne Systemu Zarządzania Zrównoważonym Rozwojem dla MŚP >>