W dobie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce stanęły przed koniecznością dostosowania się do nowych realiów. W rozmowie z Karoliną Opielewicz, Członkinią Zarządu Krajowej Izby Gospodarczej, poznajemy perspektywę tych wyzwań oraz potencjalne kierunki rozwoju. Przyjrzyjmy się, jak MŚP mogą podchodzić do transformacji energetycznej, z jakimi problemami się borykają oraz jakie wsparcie jest im oferowane.
Zmieniające się przepisy i wzrost kosztów energii sprawiają, że MŚP muszą podjąć działania w zakresie obniżania emisji oraz wdrażania odnawialnych źródeł energii.
„Małe i średnie przedsiębiorstwa postrzegają tę transformację już nie jako coś, co jest nice to have, ale coś, co jest totalnie must have. Już teraz 37% małych i średnich firm deklaruje, że korzysta z OZE, a 4 na 5 badanych uważa, że transformacja oparta na OZE jest nieuchronna. Pokazuje to więc skalę, która obejmuje coraz większą część przedsiębiorstw w kraju.” – zaznacza Karolina Opielewicz.
Wdrażanie zrównoważonych rozwiązań wymaga od MŚP podejmowania działań, które często wykraczają poza ich codzienne obowiązki operacyjne. Instalacja fotowoltaiki, modernizacja budynków, czy monitorowanie śladu węglowego to procesy, które mogą być obciążające, zwłaszcza w kontekście ograniczeń infrastrukturalnych.
Raportowanie śladu węglowego to proces i jedno z głównych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami, który to może przynieść również korzyści biznesowe. Karolina Opielewicz zauważa, że:
„Niewiele nam zostanie w naszym ekosystemie z tych 2 000 000 firm takich, które finalnie nie będą musiały zaraportować śladu węglowego. Raportowanie śladu węglowego to jest jedna rzecz, ale pokazanie drogi dojścia do założonych celów to jest druga rzecz. Nie wystarczy powiedzieć, że mój ślad węglowy jest taki, trzeba jeszcze powiedzieć, że mam zamiar go obniżać, o ile i jak dotrę do tego celu jego obniżenia. To jest duża przestrzeń do zagospodarowania przez każdego z nas ponieważ gotujemy się na ziemi, jesteśmy już w katastrofie – nie przed nią ileś lat, ani nie przed nią jeden dzień. I chociaż brzmi to górnolotnie, to jednak to jest niestety prawda i myślę, że musimy sobie z tego sobie zdawać sprawę. Minimalizacja emisji CO2 do atmosfery jest niezwykle ważna, a jeżeli to przynosi też korzyści biznesowe, to właściwie nie ma powodu dla którego mieliśmy tej sprawie się nie przyjrzeć. No oprócz jakiś barier, które niestety Ci przedsiębiorcy też napotykają.”