Aleksandra Majda, ekspertka ds. ESG i greenwashingu KIG, wiceprezeska ESG Impact Network była gościnią Szymona Glonka w podcaście „DGPtalk: Obiektywnie o biznesie”.
Komisja Europejska zbadała ponad 300 twierdzeń ekologicznych, które pojawiały się na różnych produktach. Czy producenci dopuszczają się greenwashinu?
- w ponad połowie przypadków producent bądź osoba, która sprzedawała te produkty, nie dostarczyła konsumentom wystarczających informacji, aby mogli oni ocenić, czy ta deklaracja jest prawdziwa
- w 42% odnotowano przypadki, że te eko-deklaracje wręcz mogły być fałszywe lub wprowadzające w błąd
- w prawie 40% przypadków z tego, co badała Komisja, takie twierdzenia były na tyle ogólne, że w ogóle nie dawały możliwości stwierdzenia, czym są na przykład: przyjazny dla środowiska, świadomy, zrównoważony, eko, bio, natural
Dyrektywa o greenwashingu mówi o wzmocnieniu pozycji konsumenta. Nie dotyczy to tylko zielonych twierdzeń, ona dotyczy też tego, żeby rzeczy, które wprowadzamy do obiegu, były trwałe i były naprawialne. Ale to jest tylko wycinek regulacji, bo czekamy na jeszcze kolejny akt prawny. To jest dyrektywa green claims, czyli stricte zielone oświadczenia, zielona komunikacja. Tam będą bardzo szczegółowe zapisy dotyczące tego, jak się komunikować. Jest szereg innych projektów, na przykład Eco Design, czyli wprowadzenie minimalnych standardów regulujących etap opracowywania produktów, czyli żeby już na poziomie myślenia o tym, jak wypuszczamy jakiś produkt na rynku, żeby był zrównoważony, trwały, przyjazny dla środowiska
– mówi Aleksandra Majda.
Cała rozmowa do odsłuchania pod linkiem: https://www.gazetaprawna.pl/podcasty/obiektywnie-o-biznesie/wideo/9409804,koniec-eko-sciemy-producenci-beda-musieli-udowodnic-ze-produkt-jest.html
Szkolenie greenwashing i komunikacja ESG
Zapisz się na nasze szkolenie ESG: Zapisz się na kurs ESG online
Uczestnicy szkolenia greenwashing i komunikacja dowiedzą się o wymogach prawnych związanych z komunikacją ESG. Szczególnie dotyczących greenwashingu – praktyki wprowadzającej w błąd dotyczącej zrównoważonego rozwoju. Ekspertki ESG: Aleksandra Majda i Agnieszka Skorupińska, omówią zasady komunikacji zrównoważonego rozwoju oraz aspekty komunikacji w procesie zmian.
Uczestnicy tego szkolenia ESG zdobędą wiedzę na temat identyfikacji interesariuszy i dialogu z nimi. Zapoznają się z 17 celami zrównoważonego rozwoju (SDG). Istotnym elementem kursu ESG będzie również omówienie greenwashingu. Uczestnicy zostaną także poinformowani o działaniach Unii Europejskiej mających na celu zwalczanie greenwashingu, takich jak Green Claims Directive. Szkolenie z greenwashingu będzie również obejmowało praktyczne warsztaty ESG. Pozwolą one uczestnikom na rozwinięcie umiejętności w zakresie komunikacji zrównoważonego rozwoju.
Szkolenie Raportowanie ESG, które w swojej tematyce również porusza tematykę greenwashingu: Zapisz się